Profilaktyka logopedyczna w pierwszym roku życia dziecka

Już pierwszymi krokami, tuż po urodzeniu dziecka, jest ocena
malucha w skali APGAR. Te informacje mogą później dużo powiedzieć specjalistom w
przypadku diagnozowania jakichś nieprawidłowości. Nie można jednak sugerować
się nią na ślepo. Zdarzają się przypadki, w których maluchy z bardzo niską oceną
pourodzeniową nigdy później nie wykazały żadnych opóźnień ani zaburzeń rozwoju
i odwrotnie – czasem dzieci zdobywające i 10 punktów w pierwszych minutach
życia mogą z czasem okazać się niepełnosprawne.
Równie istotne jest przesiewowe badanie słuchu. To od jego
wyniku wiele zależy w późniejszym rozwoju mowy u dzieci. Mimo to, narządy
niemowląt są niezwykle wrażliwe, dlatego też mimo pozytywnego wyniku badania na rodzica
spada dalsza obserwacja malucha i interweniowanie, jeśli wystąpią jakieś
niepokojące objawy. Częste infekcje górnych dróg oddechowych, uszu, urazy lub zażywanie niektórych
leków mogą spowodować uszkodzenia słuchu także w późniejszych etapach życia.
Ważna z punktu widzenia nie tylko profilaktyki, ale także
późniejszego karmienia jest także ocena budowy anatomicznej narządów
artykulacyjnych. Już na porodówce logopeda, lub wykwalifikowana położna powinna
sprawdzić czy dziecko nie ma zbyt krótkiego wędzidełka i czy nie występuje rozszczep
wargi lub podniebienia. Wady te mogą utrudniać, lub nawet uniemożliwiać
prawidłowe pobieranie pokarmu przez dziecko, a konsekwencjami może być mały przyrost wagi niemowlęcia, nieprawidłowy odruch ssania, oraz zły sposób oddychania.
Kolejnym testem jest badanie odruchów i ich siły u niemowlęcia. Dotykanie ust i okolic warg, a także
języka malca, w celu sprawdzenia czy wszystkie przebiegają prawidłowo. Jeśli odruchy są słabe, lub nie występują maluszek będzie wymagał dalszej stymulacji i obserwacji.
Niemniej ważny jest sam etap karmienia piersią, który
prognozuje prawidłowy rozwój mowy – a to dzięki prawidłowemu ułożeniu ust, oraz dzięki ich prawidłowej pracy prowadzą do prawidłowego pobierania pokarmu, oddychania przez jamę nosową, i są swoistym
treningiem buzi przed rozpoczęciem mówienia.
Istotna jest także świadomość przyszłych, lub świeżo
upieczonych mam o zdrowych nawykach i działaniach profilaktycznych
pozwalających później na prawidłowy rozwój, takich jak:
- układanie dziecka do snu z główką lekko uniesioną względem tułowia, co pozwala na domykanie się warg i prawidłowe oddychanie przez nos
- zachęcanie od 4-5 miesiąca życia do jedzenia i picia łyżeczką, a po pojawieniu się ząbków wprowadzenie do diety dziecka pokarmów o coraz bardziej złożonej strukturze i w końcu twardszych pozwalających na gryzienie
- eliminowanie złego nawyku ssania palców, lub smoczka po pierwszym roku życia, które mogą prowadzić do wady zgryzu, lub podniebienia gotyckiego, co ma duży wpływ na powstawanie wad wymowy
- pozwolenie dziecku na czołganie się, podnoszenie i raczkowanie na odpowiedniej powierzchni, co pozwala na prawidłowe kształtowanie się mięśni korpusu, karku i szyi, a także trening przewodzenia między półkulami mózgu (dzięki ruchom naprzemiennym całego ciała), który pozytywnie wpływa na procesy myślowe i uczenie się dziecka.
Źródło: G. Gunia V. Lechta Wprowadzenie do logopedii, www.babyboom.pl
Komentarze
Prześlij komentarz